Bilhallarna ekar tomt under coronatider. Om det blir en långvarig kris kommer det leda till utslagningar och konkurser. Foto: Greentellect Studio/Shutterstock.com
Bilnyheter EkonomiCoronapandemin har slagit hårt mot bilbranschen och kunderna ratar bilhallarna. Flera företrädare spår att det kommer att synas i en form av utslagning, skriver SvD Näringsliv.
Coronapandemin har gjort det svårt för fordonsmarknaden. Antalet nyregistreringar minskade rejält i maj. Enligt branschorganisationen Bil Sweden minskade nyregistreringen av lätta lastbilar med 51 procent. För personbilar var minskningen 50 procent.
Svensk fordonsindustri blöder och konkurserna kommer öka
Bil Swedens vd Mattias Bergman ser allvarligt på detta. Fordonsindustrin blöder, och även om siffrorna i Sverige är de minst dåliga i Europa är det en dramatisk minskning.
Det går att se liknande siffror i Danmark. Där tror man att det kommer att ske en kraftig utslagning bland bilhandlarna och att flera kommer gå i konkurs. Det kan bli en liknande utveckling i Sverige, varnar Mattias Bergman.
Omsättningen hos bilhandlarna kommer att minska rejält
Redan innan krisen kunde man se att det skedde flera sammanslagningar i återförsäljarledet. För att klara sig på bilmarknaden krävs det en stor finansiering och komplexa system där det går att ha kontakt med kunderna online. Det finns en risk att de mindre bilhandlarna går i konkurs eller i bästa fall köps upp av en större.
Motorbranschens riksförbunds bilhandelsansvarig, Klaus Silfvenius, delar bilden och poängterar att bilhandlarnas omsättning kommer att minska rejält framöver.
Bilhandlarna får sina pengar först vid registreringen. Innan dess har kunden bara betalat handpenningen. De värsta veckorna var vecka 15 till 17. Det kan betyda att omsättningen kommer att minska med mellan 25 till 40 procent, vilket kommer att påverka branschen långsiktigt om det fortsätter på samma sätt. Det kommer i sin tur att leda till utslagningar och konkurser.
Lågkonjunkturer påverkar alltid bilförsäljningen
Bilförsäljningen är något som alltid har påverkats av lågkonjunkturer och ekonomiska kriser, vilket även går att se om man tittar tillbaka på tidigare kriser. På 90-talet hade Sverige en av de största nedgångarna någonsin i bilbranschen. Försäljningen halverades från ett år till ett annat. När det är kris slutar folk att köpa bil, och det gäller främst tjänstebilsförarna.
Enligt Klaus Silfvenius kan man se att andelen japanska märken ökar, vilket betyder att det sker en förflyttning från dyrare till billigare tjänstebilar.
Tidigare har räddningen legat i bilhallarnas verkstäders beläggning som inte har påverkats. Men nu börjar det att synas även där.