Antalet laddhybrider och elbilar har fördubblats i år jämfört med 2019. Om trenden fortsätter kan hälften av alla bilar vara laddbara om 10 år. Det skulle även kunna minska utsläppen med 60 procent. Foto: nrqemi/Shutterstock.com
BilnyheterOm 10 år kan kan närmare hälften av alla bilar som rullar på Sveriges vägar vara laddbara och utsläppen skulle kunna minska med närmare 60 procent. Men enligt en rapport från Stockholms handelskammare måste infrastrukturen byggas ut och man behöver lösa elförsörjningen, skriver SvD Näringsliv.
Siffror från Statistiska centralbyrån som Handelskammaren har tagit med i sin rapport visar att antalet nyregistrerade laddhybrider och elbilar har fördubblats under 2020 jämfört med 2019.
Stark trend som kan kan förändra fordonsindustrin
Enligt Stockholms Handelskammares chefsekonom, Stefan Westerberg, är det en otroligt stark trend just nu där man ser en förvandling av hela fordonsindustrin. En efter en av de stora personbilstillverkarna börjar sälja elbilar eller laddhybrider.
50 procent av alla personbilar i Sverige skulle därmed kunna utgöras av laddhybrider eller rena elbilar om 10 år, om det fortsätter i samma takt. Starka incitament gör att allt fler vill medverka till en mer hållbar värld.
Samtidigt har EU skärpt utsläppskraven för biltillverkarna och infört extra avgifter baserat på bilarnas koldioxidutsläpp per kilometer. Enligt Stefan Westerberg är det både en morot och en piska för bilföretagen.
Laddinfrastrukturen måste förbättras
Om andelen elbilar och laddhybrider fortsätter att öka som handelskammaren spår skulle koldioxidutsläppen för personbilar kunna minska med 57 procent till 2030 jämfört med koldioxidutsläppen 2018.
Men för att koldioxid utsläppen ska minska så pass mycket krävs det mer än bara att fler människor väljer att köpa miljövänligare bilar. Bland annat behöver infrastrukturen när det gäller laddmöjligheter vara goda.
Enligt Stefan Westerberg säljer laddhybrider bättre än elbilar. Enligt bilhandlarna har många köpare räckviddsångest. De är alltså oroliga för att det inte ska finnas laddmöjligheter när de behöver ladda bilen.
För många laddhybrider och elbilar i förhållande till laddstationer
Problematiken syns i dag bland annat i städer som Stockholm, Jönköping, Uppsala och Örebro där antalet laddstolpar är för få i relation till antalet laddhybrider och elbilar. För att vi ska kunna nå upp till EU:s rekommendationer 2030 behöver antalet laddstationer i Sverige utökas från de 10 000 som finns i dag till 260 000.
Enligt Stefan Westerberg är det ett problem som måste uppmärksammas av Sveriges politiker, annars riskerar det att hämma utvecklingen.