Allt fler norrmän byter in elbilen mot en diesel. Foto: Scharfsinn/Shutterstock.com
BilnyheterDen snabba omställningen till elektrifiering har lett till flera problem. I Norge har missnöjet ökat och många av de som tidigare har kört elbil har valt att gå tillbaka till fossildrivna bilar skriver Expressen Allt om Bilar.
Missnöjet hos de norska elbilsförarna har ökat. Allt fler väljer fossildrivna bilar eller plug-in hybrider av som tidigare kört elbil. Omställningen har skett lite för snabbt, vilket lett till flera problem.
Antalet elbilar i Norge slog rekord under 2018
Antalet elbilar som rullar på de norska vägarna är betydligt fler än i Sverige. Av alla nya bilar var närmare en tredjedel rena elbilar under 2018, vilket var rekord. För att locka bilförarna till att köra mer miljövänligt har man under de senaste åren erbjudit stora rabatter till de som väljer elbilar. Vidare har elbilsförarna lockats med gratis parkering, slopade vägtullsavgifter och att kunna använda kollektivkörfälten.
Efterfrågan på elbilar har varit enormt stor i Norge vilket lett till långa leveranstider och upptrissade priser på begagnatmarknaden. En begagnad elbil kan kosta mer än en ny.
Missnöje både med elbilen och infrastrukturen
Den stora omställningen till elektrifiering har inte varit helt smärtfri. Flera har varit missnöjda med infrastrukturen och avsaknaden av laddstolpar. Även missnöjet med bilen i sig har lett till att allt fler som tidigare kört elbil väljer plug-in hybrider eller dieselbilar.
Många elbilar klarar inte kylan. Vid en temperatur på minus 6,6 grader tappar en elbil i genomsnitt hela 41 procent av räckvidden. Även när temperaturen når plus 35 grader tappar elbilarna upp till 17 procent i räckvidd. Detta för att mycket av energin går åt till att värma eller kyla kupén och då går det åt extra mycket batterikraft.
Allt fler väljer dieselbilar eller plug-in hybrider
Enligt den norska Biliakoncernens vd Frode Hebnes har antalet Tesla ökat som inbytesbilar. De som byter in sin Tesla väljer en fossildriven bil eller en plug-in hybrid. Anledningarna kan vara utmaningarna i den befintliga infrastrukturen med avsaknad av laddstolpar i och med att antalet elbilar ökar. Dessutom kan det bero på kundens egna behov och hur man använder bilen.