Volvo Cars rullar vidare utan försäljningschefen Patrik Illerstig

Publicerad: 31 augusti, 2020 fronten på en volvo

Volvo Cars försäljningschef Patrik Illerstig lämnar nu företaget för att återvända till startupvärlden. Foto: filmbildfabrik.de/Shutterstock.com

I våras blev Patrik Illerstig Volvo Cars globala onlinechef. Efter mindre än ett halvår lämnar han nu företaget för att ge sig ut på nya äventyr i startupvärlden. Det skriver Dagens industri.

Efter att ha arbetat med digitala tjänster i startupvärlden rekryterades Patrik Illerstig till Volvo Cars 2018, där han fick ansvaret för bilabonnemangstjänsten Care by Volvo.

I april 2020 blev onlineförsäljningen ett eget affärsområde och Illerstig fick då rollen som chef för Volvo Cars Global online business. Men efter mindre än ett halvår väljer han nu att lämna Volvo Cars för att starta företag med en kamrat från studietiden.

Dags att ge sig ut på nya äventyr

Via mejl berättar Patrik Illerstig om sitt beslut att lämna Volvo Cars bara efter några månader som global onlinechef.

– Jag är en person som älskar att bygga saker från grunden, och vi har en fantastisk grund nu på Volvo, inte minst med ett starkt globalt team och en produkt som säljer. Jag har lett Volvos onlineförsäljning sen våren 2018 men nu kommer nya äventyr för mig, skriver han till Dagens industri.

Inget intresse av bilar

I en tidigare intervju med Dagens industri konstaterade Patrik Illerstig att han inte alls hade något bilintresse, men att han lockades av att ändra affärsmodellen för hur bilar säljs. Nu berättar han för Dagens industri att försäljningen av bilar och bilabonnemang är något av det roligaste han har arbetat med, och att ointresset för bilar kanske snarare har gjort det lättare för honom att fånga upp potentiella kunder

Efterträds av kollegan Magnus Fredin

Patrik Illerstig efterträds av den nära kollegan Magnus Fredin, som blev en del av Volvo Cars i början av 2019. Fredin har även han stor erfarenhet av e-handel och digitala betalningstjänster, och har till exempel jobbat på Cdon, Klarna och Babyshop. Enligt Patrik Illerstig finns det ingen som skulle kunna ta över rollen som global onlinechef lika bra som Magnus Fredin.