En ny Sifo-undersökning initierad av Kvdbil visar att Volvo har de trognaste kunderna på marknaden. Hela 61 procent uppger att de tänker köpa ytterligare en Volvo när det är dags för ny bil. Foto: Willy Barton/Shutterstock.com
UndersökningarEnligt en Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil är det Volvo som har de lojalaste kunderna på den svenska bilmarknaden. Sex av tio Volvoägare uppger att även nästa bil kommer vara en Volvo, vilket kan jämföras med Renault, som har de minst trogna kunderna, där färre än var tionde uppger att de planerar att stanna kvar.
Bland alla bilmärken på den svenska marknaden är det Volvo som har de mest trogna kunderna, enligt en ny undersökning från Kvdbil där totalt 1 054 personer mellan 18 och 79 år har intervjuats. 61 procent av alla Volvoägare uppger att de tänker köpa en till Volvo när det är dags att byta bil nästa gång, vilket är en betydligt högre siffra än genomsnittet som landar på 35 procent.
Renaults kunder är minst trogna bilmärket
Audi, Toyota och BMW placerar sig som nummer två, tre och fyra när det gäller de trognaste kunderna på bilmarknaden, med 59, 54 respektive 48 procent. Volkswagen, Mercedes och Huyndai ligger enligt undersökningen också över genomsnittet. Värre är det för Renault som tydligen har de minst trogna kunderna på marknaden, där endast 8 procent uppger att de planerar att stanna kvar som Renault-kunder.
Volvo står för trygghet och kvalitet
Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil, tror att den starka lojaliteten till Volvo till stor del handlar om stolthet och tillhörighet. Märket är helt enkelt något välbekant som många vuxit upp med.
– Volvo står även för kvalitet, tillförlitlighet och säkerhet, faktorer som är viktiga när vi svenskar väljer bil. För Volvoägare kan man tänka sig att detta är extra viktigt, säger han i ett pressmeddelande.
Lojaliteten varierar mellan åldersgrupperna
I undersökningen blir det tydligt att kundlojaliteten på bilmarknaden varierar rätt rejält mellan olika åldersgrupper. Bland personerna mellan 56 och 79 år uppger 45 procent att de vill stanna kvar hos det nuvarande bilmärket, medan motsvarande siffra bland 18-34-åringarna är blygsamma 26 procent.