Bakre delen av en svart volvo s90 t8.I augusti sjönk Volvo Cars försäljningssiffror med 10,6 procent jämfört med samma period förra året. Foto: tomas devera photo/Shutterstock.com

Bilnyheter

Volvo Cars försäljningssiffror för augusti visar på en minskning på 10,6 procent jämfört med motsvarande period 2020. Minskningen gäller både den europeiska och kinesiska marknaden medan försäljningen på andra marknader, till exempel den amerikanska, växer. Prognosen är en svagare försäljning under det andra halvåret 2021, framför allt på grund av bristen på halvledare, som är ett fortsatt problem i hela branschen. Det skriver SvD Näringsliv via TT.

När Volvo Cars jämför försäljningen under augusti 2021 med samma period 2020 gick siffrorna ner med 10,6 procent och landade på 45 786 bilar. Biljätten spår nu ett svagare andra halvår än i fjol, då pandemins effekter fortsätter påverka leveranserna, framför allt i Asien. Enligt Ben Foulds, Volvo Cars presstalesperson, är det nedstängningarna i Sydostasien som gör att halvledarbristen fortfarande är ett problem – för Volvo Cars och bilindustrin i stort.

Efterfrågan fortsatt stark men en utmaning att matcha förra årets försäljningssiffror

Det är framför allt på den europeiska och kinesiska marknaden som försäljningssiffrorna dalade i augusti, medan man på övriga marknader i stället ser hur försäljningen ökar. Enligt Volvo Cars är efterfrågan fortsatt stark överlag, men företagsledningen räknar med att det kan bli svårt att komma upp i försäljningssiffror som kan mäta sig med siffrorna för det andra kvartalet 2020. Helårsprognosen för 2021 är dock oförändrad. Mellan januari och augusti ökade nämligen Volvo Cars försäljning med 26,1 procent.

Försäljningen hänger på produktionstakten i Asien

Ben Foulds menar att det inte riktigt går att ställa några mer exakta prognoser gällande försäljningen, eftersom det beror helt på hur snabbt produktionen i Asien kommer på fötter igen. 

– Vi följer situationen noggrant och den är ombytlig. Det är svårt att göra prognoser på lång sikt, säger Ben Foulds i ett uttalande.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Ekonomiskribent helena.darlof@billanen.se