Det stora frågetecknet när det gäller att beräkna den totala kostnaden för en bil är värdeminskningen. Vad ska man satsa på då? Elbil, hybrid, bensin eller diesel?

Bilnyheter Privatekonomi

Det kan vara svårt att veta vilken typ av fordon man ska köpa för att ha en så liten värdeminskning som möjligt och samtidigt minska den totala kostnaden för bilen. Dagens Nyheter har gjort en guide över vad man bör tänka på när man köper en ny bil.

Vad ska man titta på när man köper en ny bil? Det finns flera saker du bör ha med i din beräkning när det gäller den totala kostnaden för din bil under hela ditt ägande.

Värdeminskningen är den svåraste kostnaden att beräkna

Den svåraste kostnaden att beräkna är värdeminskningen. Här spelar både skatteregler, tillgång och efterfrågan en stor roll. En grundregel som man alltid kan ha i åtanke är att bilens värde halveras under en fyraårsperiod.

Äldre elbilar har kortare räckvidd än nya och oftast även ett mindre batteri, vars effekt även kan minska med åren. Det borde betyda att efterfrågan på äldre elbilar minskar, samtidigt som priserna sjunker.

Men samtidigt som infrastrukturen för laddning byggs ut kommer fler upptäcka att det går alldeles utmärkt att köra en bil som har en räckvidd på bara 15 till 20 mil. De bilarna kan framför allt bli intressanta som pendlarbilar.

Större värdeminskning för elbilar första 6 000 milen

En ny bil som kostade 400 000 kronor i inköp kan ha tappat 200 000 kronor i värde på tre år efter att den har körts cirka 6 000 mil. Det innebär att bilens värde minskar med 33 kronor per mil.

Enligt Teknikens Världs elbilstest har elbilarna under de första 6 000 milen en större värdeminskning jämfört med bensin- och dieselbilar.

Väldigt varierande värdeminskning bland elbilar

Värdeminskningen bland elbilar är olika. Till exempel kan en Renault Zoe tappa upp till 68 procent medan en Hyundai Kona kan tappa lite mer än 60 procent. En Seat Mii Electric tappar däremot bara lite mer än 50 procent i värde.

Kortsiktigt sett är bensinbilen vinnaren när det gäller värdeminskningen. Men i takt med att det blir dyrare att köra på fossilt bränsle och avgifterna för utsläppen ökar kommer efterfrågan på elbilar öka.

Lägst bränslekostnad

Elbilen har den i särklass lägsta bränslekostnaden. Kostnaden per mil ligger runt 2,50 till 3 kronor om du laddar bilen hemma.

Men elbilen är väldigt känslig för körstilen. Motorvägskörningen ger en större procentuell ökning när det gäller förbrukningen jämfört med bensin- och dieselbilar.

En bil med förbränningsmotor kostar cirka 10 kronor per mil och en laddhybrid, vars styrka är att kunna kombinera el och fossilt bränsle för att köra utsläppsfritt i stadsmiljö, kostar någon krona mindre än bensin- och dieselbilar.

Finansiering, service och underhåll

Elektrifieringen har gått väldigt snabbt och finansbolagen har inte riktigt hängt med. Än finns det inga speciella billån för de som vill ha en laddhybrid eller elbil. När det gäller finansiering är bensin- och dieselbilarna vinnare då både laddhybrider och elbilar är mycket dyrare att köpa.

När det gäller service och underhåll är det ändå elbilen som står som vinnare. I service och underhåll kostar en elbil cirka 50 öre per mil upp till 9 000 mil. Eftersom du inte behöver bekosta någon dyr motorservice blir den billigare i längden. Laddhybrider är tyvärr dyrare att underhålla eftersom du har både en elmotor och en förbränningsmotor.

Billigare bensinbilar kostar lite mer än en krona i service per mil och dieselbilar kan till och med vara något dyrare.

Skatt och försäkring

När det gäller skatter och försäkring så står både elbilen och laddhybriden som vinnare. Både laddhybrider och elbilar får en så kallad miljöbilsbonus. Dessutom är fordonsskatten för elbilar och laddhybrider betydligt mindre än hos bensin- och dieselbilar.

Dieselbilar har den högsta fordonsskatten på grund av deras utsläppsvärden. Bilar med högre koldioxidutsläpp straffbeskattas de första tre åren.

Sammanfattning

Vilken bil ska man då satsa på? Ja, totalt sett är elbilen cirka 10 till 12 kronor billigare per mil, men det som är oklart är värdeminskningen. I bästa fall har den samma värdeminskning som en bensinbil. Men elbilen är mycket dyrare att köpa jämfört med motsvarande bil som har en förbränningsmotor.

Laddhybriden är svårare att räkna på. Den är dyrare än en bensin- och dieselbil i inköp men har en billigare driftskostnad i stadstrafik. När det gäller laddhybrider är det både de demografiska förhållandena och ditt körbeteende som är avgörande för hur billig laddhybriden är att köra.