parkerade bilar kopplade till laddningsstation med sladdarLaddhybrider som både har el- och förbränningsmotor säljs just nu i större utsträckning än rena elbilar. Foto: Scharfsinn/Shutterstock.com

Bilnyheter

Efterfrågan på elbilar ökar i Sverige, och branschen ser positivt på de laddningsbara bilarnas framtid. Utbud, styrmedel och infrastruktur för laddning kommer att vara avgörande för hur försäljningen utvecklas, skriver SvD Näringsliv.

Enligt statistik från Bil Sweden var 25 procent av de bilar som nyregistrerades under februari 2020 elbilar eller laddhybrider. Elbilar är bilar med bara en laddningsbar elmotor, medan laddhybrider har både en elmotor och en förbränningsmotor för bensin eller diesel.
Ännu högre var andelen månaden innan, nämligen 31 procent. Prognosen för året i sin helhet visar att 30 procent av bilarna som nyregistreras kommer att vara laddningsbara. Den kommande tioårsperioden väntas andelen stiga till hela 80 procent.

Utbudet ökar i alla prisklasser

Utbudet av laddningsbara bilar växer snabbt. Under åren 2020–2021 kommer 200 modeller att släppas på marknaden.
En stor nyhet där är att utbudet av laddningsbara bilar kommer att öka i alla olika prisklasser. Enligt Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, dröjer det dock fram till 2025 innan de laddningsbara bilarna kommer att bli billigare än de konventionella bilarna.
Upplands Motors chef för företagskunder, Anders Hånberg, ser ett stort intresse för laddningsbara bilar. Han menar att det är det begränsade utbudet i prisklasserna som just nu får kunder att tveka. Han rekommenderar dock att titta på månadskostnaden snarare än engångskostnaden för inköpet. Då kan elbilar redan nu vara billigare att köra.

El väntas så småningom komma ikapp andra styrmedel

Styrmedel är en annan central faktor för försäljningsutvecklingen. Just nu är det laddhybrider som säljs i större mängd än bilar med bara elmotor, och även om denna utveckling väntas fortsätta kommer det att vända så småningom, menar Mattias Bergman.
– Pluginhybriderna kommer att vara viktiga nu i ett par år, men de rena elbilarna kommer komma ikapp. Pluginhybriderna bygger på en relativt dyr teknik, i och med de dubbla drivlinorna vilket driver upp inköpspriset.

Kunder väljer laddhybrider för brist på laddningsmöjligheter

Infrastrukturen för laddning är ytterligare en faktor som styr kundernas val av laddningsbara bilar. I nuläget väljer en del laddhybrider hellre än rena elbilar, av rädsla att inte ha möjlighet att ladda elmotorn när det behövs. På så sätt behöver man inte oroa sig för att bli fast någonstans under bilfärden, utan kan ta sig fram med förbränningsmotor i stället.
En annan sak som oroar en del spekulanter är osäkerheten från politiskt håll. Subventionen på elbilar finns fortfarande kvar, och en del vill se en tydligare politisk uppmuntran till att ställa om till laddningsbara bilar, skriver SvD Näringsliv.