Under det senaste året har utbudet av både nya och begagnade laddbara bilar ökat markant på den svenska marknaden, vilket har fått priserna att rasa. Foto: Smile Fight/Shutterstock.com
BilnyheterEnligt statistik från Wyke, Motorbranschens riksförbunds digitala köp- och säljportal, har snittpriserna för elbilar rasat under de senaste tre månaderna. Förklaringen sägs vara ett bredare utbud i kombination med att försäljningen har slagit av på takten. Det skriver SvD Näringsliv.
Utbudet av både nya och begagnade elbilar har minst sagt ökat på den svenska bilmarknaden under de senaste 12 månaderna. Enligt statistik från Motorbranschens riksförbunds digitala köp- och säljportal Wyke har utbudet av nya elbilar ökat med 81 procent och utbudet av begagnade elbilar med hela 115 procent. Försäljningstakten har dock inte haft samma utvecklingskurva, vilket har fått snittpriserna att sjunka snabbt.
Betydligt lättare att få tag på en elbil i dag
Sedan december har priset på en begagnad elbil gått ner med 8 procent, medan snittpriset för en ny elbil har sjunkit med 4 procent. En begagnad laddhybrid, det vill säga en bil som har både en elmotor och en förbränningsmotor, har blivit 6 procent billigare.
Martin Fransson, vd på Wyke, menar att det inte alls var länge sedan som laddbara bilar mer eller mindre var en bristvara. Leveranstiderna för nya elbilar var väldigt långa och på begagnatmarknaden var utbudet ytterst begränsat. På bara ett år har det blivit betydligt mycket lättare att få tag på en elbil, och det har såklart påverkat prisbilden.
Rimligare prisnivå
Enligt Martin Fransson börjar priserna nu närma sig en mer rimlig prisnivå än vad vi sett tidigare. Han menar att det större utbudet får konkurrensen att öka mellan både tillverkare och bilhandlare.
– Alla som har ett bilbehov måste ju kunna hitta en bil i passande prisnivå om de vill att vi ska åka el och laddhybrid, och det är ju tillverkarna tydliga med att de vill, säger han i en kommentar till TT.
Infrastrukturen för laddning behöver förbättras
Martin Fransson hoppas att utvecklingen som skett det senaste året kommer att snabba på övergången till eldrivet. Men precis som han påpekar är det såklart inte bara så enkelt som att köpa en elbil eller en laddhybrid. Det måste även finnas möjlighet att ladda bilen. Enligt Martin Fransson behöver infrastrukturen för laddning bli bättre i Sverige.
Om laddningsmöjligheterna blir fler tror han på betydligt större efterfrågan, vilket i sin tur kommer driva priserna uppåt igen.