Fronten på Volvo XC90 som strå framför en Volvofabrik.Volvos självkörande bilar kan bli verklighet till 2022. Samarbetet med ljusradarteknik från Luminar kommer ge en exakthet som inte kameror eller radar klarar av. Foto: Shevel Artur/Shutterstock.com

Bilnyheter

Volvo Cars första självkörande bilar kommer att berikas med ljusradarteknik från ett startupbolag. Den nya tekniksatsningen kommer att försena nya XC90 som blir klar till 2022, skriver SvD Näringsliv.

Volvo Cars självkörande bilar fungerar så länge bilen befinner sig på motorväg. Men biltillverkaren har tagit ett stort steg framåt i sin utveckling av autonoma fordon.

Avtal med Luminar ger tillgång till lidarsystem

Volvos avtal med det amerikanska teknikföretaget Luminar gör att Volvo får tillgång till ett lidarsystem. Lidarsystemet är en ljusradar som kan visa i detalj vad som händer inom 250 meter runt omkring. Lidar kompletterar den vanliga radarn och de kameror som också används i bilen. Lidar kan ge detaljerade bilder oavsett tid på dygnet, och enstaka föremål kan upptäckas upp till en halv kilometer bort.

Enligt Volvos presschef, Stefan Elfström, gör Lidar att den autonoma bilen kan fatta rätt beslut om vad den ska göra. Tekniken ger en exakthet som kameror eller radar inte klarar.

Den nya plattformen SPA2 försenas

För att göra det möjligt att köra på motorväg utan någon förare som övervakar ska Volvo bygga ihop sitt system Highway pilot med Luminars lidar. Men det kommer att dröja innan systemet klarar av att köra i städer.

Det betyder att Volvo Cars kommer att behöva anpassa sin nya plattform SPA2 till lidarsystemet, vilket gör att den nya plattformen kommer att försenas cirka ett år.

Volvos mål har varit att ta fram en självkörande bil till 2021, men nu ser det ut som att den nya plattformen inte är klar förrän 2022, när XC90:s tredje generation börjar säljas.

Dyrt med lidarsystemen

Om man vill ha en självkörande Volvo behöver man välja lidarsystemet som tillval. Vad kostnaden blir för konsumenten är inte klart ännu, men rykten säger att lidarsystemen är väldigt dyra. Enligt nyhetsbyrån Reuters kan kostnaden uppgå till 120 000 kronor per styck.

Luminar ska dock ha lyckats pressa ner kostnaden ordentligt, vilket gör att ljusradarn kan få ett bredare genomslag. Luminar uppger att de har pressat ned kostnaden till cirka 10 000 kronor.