Man med surfplatta och lastbilar från Volvo som står uppradade i bakgrundenVolvos resultat under första kvartalet var bättre än väntat. Tuffare tider väntar dock när orderingången sjunker och kunder ansöker om anstånd för att de inte kan betala. Foto: MOLPIX/Shutterstock.com

Bilnyheter

Coronakrisen har slagit till rejält mot vissa företag men för Volvo blev resultatet bättre än väntat. Volvos vd Martin Lundstedt varnar för att kommande tidsperiod kan bli besvärlig när kunderna inte kan betala och måste be om anstånd, skriver SvD Näringsliv.

Trots att många bolag går på knäna finns det ljusglimtar. Resultatet för fordonstillverkaren AB Volvo blev bättre än väntat. Bolaget redovisar en vinst på 6 490 miljoner kronor före skatt under första kvartalet. Det kan jämföras med samma period 2018 då vinsten uppgick till 13 280 miljoner kronor. Enligt Refinitivs sammanställning hade analytikerna räknat med att bolaget skulle göra en vinst på 6,45 miljarder kronor.

Högre omsättning än förväntat

Omsättningen under första kvartalet i år uppgick till 91,4 miljarder kronor vilket kan jämföras med samma period 2018 då omsättningen uppgick till 107,2 miljarder kronor. Förväntningarna under första kvartalet låg på 84,8 miljarder kronor. Men Volvos vd Martin Lundstedt varnar för att kommande period kan bli tuff.
”När kunder i vissa segment och länder har mindre arbete att utföra, ökar de försenade betalningarna, vilket är som förväntat. Allt fler kunder begär att få anstånd med betalningar på sina leasingkontrakt. Vi arbetar nära tillsammans med våra kunder för att stödja dem genom dessa besvärliga tider”, skriver Martin Lundstedt.

Orderingången sjönk under första kvartalet

Under första kvartalet sjönk nettoorderingången på lastbilar från 45 884 till 38 399. Även antalet levererade lastbilar sjönk under samma period till 38 399 från att ha legat på 58 594.
Enligt Martin Lundstedt har nettoorderingången sedan slutet av mars varit negativ. En minskad nettoorderingång är konsekvensen av avbokade tidigare lagda orders och kunder som blivit alltmer försiktiga. Det osäkra och turbulenta läget i omvärlden gör att det är svårt att förutsäga läget för den totala marknadsefterfrågan för 2020. Det gör att de inte tycker att det känns meningsfullt att lämna någon prognos.