Renaults logga på skylt mot blå himmel.Nu har Renault presenterat sina planer på att skapa Europas största "hubb" för elbilar. Ambitionen är att tillverka 400 000 elbilar om året i de tre fabrikerna som utgör Renault Electricity. Foto: nitpicker/Shutterstock.com

Bilnyheter

För att åter göra sin röst hörd ute på elbilsmarknaden har Renault nu presenterat planerna på att etablera Europas största centrum för elbilar. Renault Electricity omfattar tre olika fabriker och tanken är att man där ska producera upp mot 400 000 elbilar om året, skriver Ny Teknik.

Den franska biltillverkaren Renault är inte alls ny på elbilsmarknaden, men har under den senaste tiden stått lite vid sidan av rampljuset. I ett försök att ändra på detta har tillverkaren nu presenterat sina planer på att skapa Europas största centrum för elbilar, nämligen Renault Electricity.

Renault Electricity omfattar tre fabriker belägna i Douai, Maubeuge och Ruitz i norra Frankrike, och där är det meningen att företagets samtliga elbilar ska tillverkas. Vi pratar alltså om cirka 400 000 elbilar om året.

Planer på att lansera fler elbilsmodeller

Renault har i dagsläget fem olika elbilsmodeller. De mindre varianterna Twingo, Twizy och Zoe, men även transportbilarna Master och Kangoo. Enligt Renault är det dock fler modeller på väg. Tillverkaren har till exempel visat upp Mégane E-vision som ska vara nära produktionsstart, och konceptet ”5”.

Förutom bilar av det egna märket tillverkas även Nissan NV200 (märket är en del av Renault-Nissan Alliansen) och Mercedes-modellen Citan i fabriken i Maubeuge. Enligt Ny Teknik kommer de elektriska varianterna av dessa två troligtvis fortsätta tillverkas där.

Renaults dottermärke Alpine kommer enligt uppgifter från tillverkaren helt gå över till eldrivet.

Fabrikerna ska skapa fler arbetsmöjligheter

Enligt Renault kommer de tre fabrikerna som utgör Electricity att skapa cirka 700 nya jobb. Renault står även i startgroparna inför ett samarbete med universitetet där man ska ta fram utbildningssystem som ska passa dagens bilmarknad.

Renault ska tydligen även satsa på att få fler aktörer att etablera sina verksamheter i fabriksområdet. Till exempel batterifabriksprojekt och företag som tillverkar komponenter för elektriska fordon.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Ekonomiskribent