Foto: bondvit / Shutterstock.com

Bilnyheter

Allt fler väljer att privatleasa nya bilar. Privatleasingen uppgår nu till cirka 30 procent av hela nybilsmarknaden men fick ytterligare en skjuts i samband med att bonus malus-systemet infördes. De populäraste bilarna att leasa kommer från den tyska biltillverkaren Volkswagen.

Det blir vanligare och vanligare att privatpersoner väljer att leasa sina nya bilar. Under året har privatleasingen stått för 30 procent av den totala nybilsmarknaden. Det är en kraftig ökning jämfört med för fem år sedan då motsvarande siffra var sju procent.

– Vi bedömer att ökningen fortsätter. Problemen och klagomålen är mycket få, säger Lars Lieberg, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund, till Expressen.

Volkswagen är populärast att leasa

Den biltillverkare vars bilar är populärast att leasa är Volkswagen. Den tyska tillverkaren har lagt beslag på alla fyra topplaceringar.

Populärast är modellen Golf, följt av Tiguan, Passat och Polo.

Volvo som förra året hade plats tre med sin V40 har nu rasat ned till plats 13. Anledningen till raset beror till stor del på att man under året valt att fokusera på sin nya modell XC40.

– Under året så har vi koncentrerat oss på att bereda plats för högre produktion av XC40, då den bilen har en stor efterfrågan. V40 och V40 Cross Country har därmed fått stiga lite åt sidan. Det är ett av skälen till att andelen privatleasing krympt på den bilen, säger Volvo Car Sveriges pressansvarig, Annika Bjerstaf.

Kraftig ökning av privatleasing sedan bonus malus-systemet infördes

1 juli infördes det nya bonus malus-systemet som premierar nya bilar med nollutsläpp och straffar bilar med höga utsläpp genom att ge dem en höjd skatt.

När den nya bilskatten infördes tog privatleasingen över en allt större del av nybilsmarknaden och stod för 37 procent i juli och 42 procent i augusti. Det betyder dock inte nödvändigtvis att fler bilar leasades under denna period.

Den verkliga förklaringen är att många bilhandlare registrerade fler nya bilar i juni så att de skulle klassas som begagnade och slippa bilskatten. Därmed syntes inte bilarna i statistiken över nybilsmarknaden och privatleasingen kunde därför ta över en större andel.