Foto: Mateusz Rostek/Shutterstock.com

Bilnyheter Privatekonomi

Sedan förra årets dipp kan man se att allt fler lockas av att privatleasa sin bil 2018. Nu är privatleasingen här för att stanna, skriver Vi Bilägare.

Under 2017 minskade kundbasen hos privatleasingfirmorna, ett oväntat resultat efter rekordåret 2016. I år ser man att kundbasen ökar i mängd och privatleasingfirmorna hoppas på ett fortsatt uppsving.

100 000 svenskar har valt att privatleasa sin bil

Att köpa bil kan idag ses som ett omodernt fenomen och så har det inte alltid sett ut. Fram tills nyligen köpte många sin bil till nypris men nu kan man urskilja nya mönster på en bilmarknad där trenden är att privatleasa sin bil.
För inte mer än två år sedan valde endast 0,2 procent att betala för sin bil genom privatleasing. Idag har var tredje privatkund istället valt att använda sig av privatleasing.
Efter marknadens goda utveckling med start för två år sedan har upp emot 100 000 svenskar valt att börja privatleasa sin bil.

Fler som tidigare bara kunnat köpa begagnat kan få tillgång till en ny bil

Det man tror är anledningen till den ökade populariteten är att kunderna genom privatleasing inte behöver binda upp kapital. Något som gör att kunder som tidigare endast hade råd med en begagnad bil nu får möjligheten att köra en bil av en nyare modell.
Kundbasen består till största delen av kvinnor och snittåldern, i jämförelse med en nybilskund, är elva år lägre.

Prognosen för den fortsatta privatleasingmarknaden håller en fortsatt hög nivå

Johan Holmquist, bilhandelsansvarig hos Motorbranschens riksförbund, MRF, tror att privatleasingen kommer vara fortsatt populär och förutspår att den kommer utgöra runt 28 procent av privatbilsmarknaden. En siffra som innebär att det kommer utfärdas mellan 40 000 och 45 000 privatleasade bilar under 2018.
Det populäraste valet av bilmärke på den svenska privatleasingmarknaden är Volkswagen, tätt följd av Volvo, Peugeot och Audi. Volkswagen levererade under 2017 8 668 bilar till privatleasing.