Bilprenumerationer skulle innebära svårigheter för återförsäljarna. Foto: otomobil / Shutterstock.com
BilnyheterBilägandet vi blivit vana vid närmar sig ett slut. Istället blir det vanligare att man prenumererar på bilar direkt från biltillverkaren, vilket i sin tur innebär att bilåterförsäljarna förlorar intäkter.
I dagens Sverige är de flesta bilar vi ser på vägarna köpta av sin ägare. Denna form av ägande kan dock komma att förändras, det blir nämligen allt vanligare med bilprenumerationer. Att prenumerera på en bil innebär att du betalar en månadskostnad direkt till biltillverkaren som vanligtvis också tillhandahåller försäkring.
För dig som kund kan en prenumeration innebära vissa skillnader då du får en affärsrelation men biltillverkaren istället för återförsäljaren. Volvo införde sin tjänst Care by Volvo förra året där kunder kunde prenumerera på en XC40 i 24 månader för 7 000 kronor i månaden. Bilen beställdes direkt från Volvos hemsida och hämtades sedan ut hos återförsäljaren med skillnaden att man inte var tvungen att göra servicen där. På så sätt kunde Volvo runda sina återförsäljare.
Bilprenumerationer skulle slå hårt mot återförsäljarna
Om allt fler börjar prenumererar på bilar skulle det slå hårt mot återförsäljarna. I exemplet med Volvo består cirka hälften av Bilias nybilsförsäljning av Volvo-bilar. Om Volvo-försäljningen skulle ersättas mot prenumerationer skulle det innebära att intäkter går förlorade för återförsäljaren.
Bilia är dock inte allt för oroliga i dagsläget då man menar att Care by Volvo inte fått den effekt biltillverkaren hoppats på.
– Låt oss vara ärliga. Care by Volvo har inte flugit. Vi har levererat 40 bilar här på Bilia i Sverige på ett och halvt år, säger Bilias vd, Per Avander, till SvD.
Avander tror det bland annat beror på det höga priset som skrämmer bort många kunder.
Byt till annan bilmodell när det behövs
Förutom att affärsrelationen är med tillverkaren innebär bilprenumerationer andra förändringar för kunden. Köper du dig en bil är det just den specifika bilen du har att tillgå var du än ska. Med bilprenumerationerna är det däremot vanligt att kunden kan få byta biltyp vid behov.
I Volvos prenumeration ger man bland annat sina kunder en möjlighet att byta till en större bil om man ska på skid- eller sommarsemester.