närbild på bensinpumpar i ställI sommar sker bytet från 95-oktanig bensin till den nya standarden E10. Foto: ThePowerPlant/Shutterstock.com

Bilnyheter

Den 1 augusti är det dags för Sveriges bensinstationer att byta ut den 95-oktaniga bensinen till E10-bensinen som innehåller en högre halt av etanol. Men vad innebär bytet för oss bilister? Ny Teknik/TT svarar på några frekvent förekommande funderingar.

Efter den 1 augusti i år kommer du inte längre kunna tanka bilen med 95-oktanig bensin på de svenska bensinstationerna. Då sker nämligen bytet till den nya standardbensinen E10 som innehåller 10 procent etanol, till skillnad mot 95:an som innehåller 5 procent. Omställningen kan innebära att priserna stiger, men även att flertalet äldre bilar kan avrådas från att använda den nya bensinen.

Biodrivmedel är dyrare än fossilt

E10-bensinen innehåller som sagt en högre halt etanol än sin föregångare, vilket gör att energiinnehållet minskar med 1,8 procent. Men eftersom förbrukningen kommer öka lika mycket så finns det risk för högre priser.

Enligt Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige, är biodrivmedel i regel dyrare än fossila diton. Och när man då lägger på samma skatt blir följden således högre priser. Det är i dagsläget dock oklart hur det olika bolagen kommer att hantera prispolitiken.

Äldre bilar avråds från att använda E10-bensinen

Enligt Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden, klarar 98 procent av alla bilar med mindre än 30 år på nacken att tankas med E10. De 130 000 bilar som avråds att använda den nya bensinen är äldre bilar, majoriteten veteranbilar, och dessa kommer istället att kunna använda alternativet E5 – bensin med 5 procent etanol.

Krav på att bensinbolagen säljer E10

Bytet från 95-oktanig bensin till E10 är en följd av regeringens krav på att bensinbolagen ska öka de förnybara drivmedlen och minska koldioxidutsläppen. Ebba Tamm berättar att bensinbolagen måste sälja E10, och säljer de för lite måste de betala en så kallad reduktionsavgift som troligtvis kommer läggas på E5-priset.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Ekonomiskribent