Blå Tesla som krockat vänster framskärm och framljus på en regnig väg.Elbilarnas annorlunda köregenskaper har ökat antalet försäkringsärenden hos försäkringsbolagen. Foto: valentinphotography/Shutterstock.com

Bilnyheter

Elbilar är oftare inblandade i de olyckor som landar på försäkringsbolagens bord. Men det är inte fordonet i sig som det är fel på. Enligt en expert är det förarna som är boven i dramat, skriver SvD Näringsliv.

Den höga skadefrekvensen hos elbilar beror inte på elbilarna utan på förarna. De olyckor som hamnar på försäkringsbolagens bord visar att elbilar är inblandade i betydligt fler olyckor än vanliga bilar.
Det är den danska tidningen Politiken som har fått fram uppgifterna genom att ringa runt till de försäkringsbolag som är störst i Danmark. Undersökningen visar att elbilar som är inblandade i försäkringsärenden är 20 procent fler än fossildrivna bilar. När man tittar på bilar från Tesla är siffran så hög som 50 procent.

Annorlunda köregenskaper hos elbilar

En anledning till statistiken är att ägarna inte är vana vid att köra elbil. En elbil har snabbare accelerationsförmåga och köregenskaperna kan liknas vid en radiobil enligt en representant från försäkringsbolaget Codan. Sverige verkar följa danskarnas mönster om man tittar på det antal försäkringsärenden som Trygg-Hansa får in.
Enligt Trygg-Hansas motorexpert, Stefan Brala, är elbilarnas inblandning i ärendena dubbelt så många jämfört med fossildrivna bilar. Men han håller inte med om att skillnaden mellan elbilar och fossildrivna bilar skulle vara förklaringen till de skador som uppstår.
Att köra elbil är annorlunda eftersom den har ett helt annat vridmoment, vilket gör att elbilen accelererar mycket snabbare än en vanlig fossildriven bil när man trycker gasen i botten. Men å andra sidan finns det exklusiva fossilbilar som har många hästkrafter och kan accelerera på samma sätt.

Elbilarna ökar i antal

Antalet elbilar ökar i Sverige, och av de totalt 4,9 miljoner bilar som rullade på våra vägar vid årsskiftet var cirka 0,6 procent rena elbilar. Det motsvarar 30 000 elbilar.
Enligt Stefan Brala kan risken för skador eller olyckor i början öka när omställningen tvingar bilägarna till att vänja sig vid elbilar som har annorlunda köregenskaper.
Det handlar inte riktigt om vilket drivmedel bilen har utan om att det är ett nytt fordon. Bilägare till nya fordon löper högre risk att få en skada i början än en som har kört samma bil under en längre period.