Vit elbils som laddar vid en vit laddstation.Från och med första april 2021 höjs fordonsskatten. Den stora vinnaren är elbilen som får en högre bonus. Foto: buffaloboy/Shutterstock.com

Privatekonomi Regleringar

I april 2021 höjs fordonsskatten. Alla bilar utom renodlade elbilar kommer bli dyrare. Enligt Dagens Nyheter står en skatterevolution för dörren.

Fordonsskattesystemet bonus malus kommer att justeras under våren. De enda bilarna som kommer att få mer i bidrag är renodlade elbilar medan alla andra bilar får mindre bidrag eller ökad fordonsskatt. För dig som planerar att köpa en ny bil under 2021 kommer de nya skattereglerna slå väldigt hårt eller så får du en högre miljöbilspremie beroende på vilken bil du väljer.

Elbilen får en högre bonus

För att illustrera skillnaderna har Dagens Nyheter valt bilmodellen Hyundai Ioniq. Hyundai Ioniq finns med tre olika motorer; bensin, laddhybrid och el. När fordonsskatten höjs från och med första april 2021 kommer Hyundai Ioniq med bensinmotor att bli 2 400 kronor dyrare. Laddhybriden får en mindre bonus vilket gör att den blir 11 600 kronor dyrare och vinnare blir elbilen som tack vare sin bonus blir 10 000 kronor billigare.

Prisskillnaden nu mellan Hyundai Ioniq laddhybrid och elbil är 56 400 kronor inklusive bonusen. Efter första april minskar prisskillnaden och är då bara 34 800 kronor. Vid 5 400 mil når man jämviktsläget. Det vill säga laddhybriden behöver gå 5 400 mil innan man bilen tillsammans med bensinkostnaden når merpriset för elbilen.

Men eftersom man till största del kommer att köra laddhybriden på el kommer jämviktsläget någonstans mellan 15 000 och 20 000 mil, beroende på hur mycket man kör på el.

Elbilen vinnare trots dyrare inköpspris

Vid en jämförelse mellan Ioniq med bensinmotor och den eldrivna Ioniq är elbilen 81 500 kronor dyrare. Men från och med april kommer skillnaden att minska och vara 69 200 kronor.

Om elbilen passar ditt körmönster bör du helt klart välja modellen med elmotor. Genom att välja elbilen sparar du runt 6:40 kronor per mil jämfört med Ioniq med bensinmotorn. Efter 10 800 mil har du tjänat igen merkostnaden med eldrivna Ioniq. Detta gäller bara bränsleskillnaden. Utöver det tillkommer det också servicekostnader och fordonsskatt. Något som också är till en fördel för elbilen.

Nybilsförsäljningen kommer troligtvis att öka under första kvartalet

Om regeringens planer går i lås kommer flera företagskunder att vilja få sina bilar registrerade innan de nya reglerna träder i kraft. Vilket bådar gott för bilmarknaden under första kvartalet 2021 och möjligtvis även under andra kvartalet. Men där efter ser det ganska dystert ut för bilhandeln.

De största förlorarna är bilmärken som Audi, BMW och Volvo som är vanliga tjänstebilsmärken.

Alexandra Stenvall
Alexandra Stenvall