Bilnyheter
Bilköpare har sällan varit i närheten av att uppnå den bränsleförbrukning som biltillverkarna anger i sina annonser. Men med hjälp av en ny modell ska köparna äntligen kunna lita på siffrorna som anges.
Sedan många år tillbaka har bränsleförbrukningen på fabriksnya europeiska bilar testats enligt en modell som heter New European Driving Cycle, NEDC. Modellen har många gånger kritiserats då biltillverkarna stängt av alla möjliga funktioner som kan tänkas påverka bränslenivån. Dessutom har testerna genomförts i miljöer som inte alls går att jämföra med verkligheten.
Det har resulterat i siffror som ingen bilist kan vara i närheten av att uppnå. Lösningen på dessa fantasisiffror är förhoppningsvis den nya modellen Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, WLTP.
Modellen går ut på att bilarnas bränsleförbrukning testas i laboratorier, som tidigare. Däremot kommer förhållanden påminna mer om verkligheten med en förhoppning om att nå mer verklighetstrogna resultat.
WLTP införs 1 september.
Förbrukningen kan vara 30 procent högre med dagens modell
I dagens bilar kan bränslenivån många gånger vara 30 procent högre än vad som angivits vid köpet. Det har lett till att många arga kunder vänt sig till försäljaren, men utan att få något gehör.
Även chefer hos biltillverkarna kan idag erkänna att de allra flesta bilägare inte kommer komma upp i de utlovade nivåerna.
– Det kommer att bli ett väldigt speciellt bilår i år. Men det som blir intressant är att WLTP blir ett kvitto på hur stor avvikelsen har varit och det kommer kanske inte direkt att bättra på förtroendet för bilbranschen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, till SvD.
NEDC har däremot inte alltid använts och de som köpt sin bil under början av 2000-talet kan nog vara rätt så säkra på att siffrorna som angivits stämmer.
WLTP innebär höjd bilskatt
Även om många bilägare blir glada över att äntligen kunna bli presenterade korrekta siffror så för WLTP med sig något mindre roligt. Nämligen högre bensinskatt.
Från den 1 juli i år införs det nya bonus-malus-systemet, som vi skrivit om tidigare. Skatten kommer därmed beräknas på nya bilars koldioxidutsläpp.
Idag används flera olika modeller för att beräkna en bils utsläpp. Från och med 2020 kommer endast WLTP användas. Det kommer innebära mer korrekta uppgifter kring bilens utsläpp. Det i sin tur innebär högre bensinskatt.