Vit bil som står och blir laddadFörslaget att förbjuda fossildrivna bilar har fått stor kritik. Majoriteten av befolkningen är kritiska till förslaget och de som är mest kritiska är boende utanför storstadsområden och låginkomsttagare. Foto: Smile Fight/Shutterstock.com

Bilnyheter Regleringar

Redan 2030 kan försäljningen av nya bensin- och dieselbilar förbjudas. Men förslaget har fått stor kritik och störst är motståndet utanför storstäderna, skriver Dagens Nyheter.

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har föreslagit att nybilsförsäljningen av bensin- och dieselbilar ska förbjudas 2030. Förslaget har fått hård kritik. Enligt en undersökning som Sifo genomfört motsätter sig nästan varannan person förslaget och bara 30 procent är positivt inställda.

Boende utanför storstäder och låginkomsttagare mest negativa

De som är mest negativa till förslaget är boende utanför storstäderna, låginkomsttagare och äldre. Även flera branschorganisationer är kritiska till förslaget.

Kvd bils försäljningschef, Madeleine Fritz, tror att anledningen till att personer i de lägre inkomstskikten är negativt inställda till förslaget främst beror på förutsättningarna.

Elbilar är mycket dyrare än fossildrivna bilar

Nya bensin- och dieselbilar är betydligt billigare än exempelvis en ny elbil. För en ny elbil får man vanligtvis betala mycket mer och många hushåll har inte råd med det. Dessutom finns det brister i infrastrukturen när det gäller laddstationer.

Enligt Madeleine Fritz behöver man lösa dessa utmaningar först, annars kan man försvåra livet för de som lever i glesbygden och dessutom gör man bilägandet till en klassfråga.

Målet är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent

När man i vintras presenterade utredningen om förbud mot försäljningen av nya bensin- och dieselbilar sa Per Bolund, finansmarknads- och bostadsminister, att det krävs större åtgärder för att nå klimatmålet att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent från 2010 till 2030.

Förbudet ska bara gälla nybilsförsäljning

I dag står bensin- och dieselbilsförsäljningen för cirka 80 procent av nybilsförsäljningen i Sverige.

Förbudet mot bensin- och dieselbilar kommer bara att gälla nybilsförsäljningen och inte bensin- och dieselbilar som redan finns registrerade.

Krävs regeländring inom EU för att kunna genomföra förbudet

Utredningen ska redovisas till regeringen senast den 1 februari 2021 och ledare i utredningen är Trafikverkets måldirektör för miljö och hälsa, Sven Hunhammar. I uppdraget att utreda förslaget ingår också att framföra ett förslag på när försäljningen av nya bensin- och dieselbilar ska upphöra.

För att försäljningen av nya fossildrivna fordon ska kunna förbjudas krävs det att det sker en regeländring inom EU. Enligt de nuvarande reglerna får man inte införa ett nationellt förbud mot fossildrivna fordon.