Hackare lyckades knäcka Teslas infotainmentsystem och belönades med pengar och en Tesla Model 3. Foto: welcomia/Shutterstock.com
BilnyheterTeslas webbläsare knäcktes av hackare och belönades med en Model 3. Men det var bara en del av prispotten som vinnarna kammade hem i årets tävling för hackare skriver IDG.
Pwn2Own är en årlig tävling för skickliga hackers som anordnas av Trend Micro. I år var det två säkerhetsexperter som kammade hem jackpotten. Amat Cam och Richaard Zhu är en välkänd duo som går under namnet Fluoroacetate. De tog hem prissumman på 375 000 dollar där en splitter ny Tesla Model 3 var en del av prispotten.
Teslas infotainmentsystem innehöll en säkerhetsbrist
Tesla hade inför årets tävling donerat en Tesla Model 3 till tävlingen och eftersom duon Fluoroacetate hittade och utnyttjade den säkerhetsbrist som finns i infotainment-systemet I alla elbilar från Tesla tillföll Model 3 dem. Det var en jit-sårbarhet (just in time) som duon hittade och utnyttjade för att visa ett meddelande på bilen bildskärm.
Ny mjukvaruuppdatering kommer förhindra liknande tilltag
Teslas säkerhetssystem är mycket avancerat men för att skydda sig mot hackare har Tesla meddelat att de inom en snar framtid kommer att släppa en mjukvaruuppdatering som kommer sätta stopp för liknande handlingar i framtiden. Samtidigt konstaterar man att säkerhetssystemet gjorde att hackarna endast kunde knäcka webbläsarens infotainment-system och inga andra viktiga system i bilen.
I årets upplaga av tävlingen delades det ut priser till ett sammanlagt värde av 545 000 dollar. Inte mindre än 19 buggar lyckade hackarna upptäcka i produkter från Mozilla Firefox, Apple Safari och Microsoft Edge.
Den här typen av tävlingar och tester är bra för att hitta buggar och förhindra framtida kapningar. I och med att bilarna blir mer och mer uppkopplade styrs fler och fler funktioner i bilarna elektroniskt, vilket gör att bilen utsätts för helt nya hot. Att hackare då kan gå in och utnyttja bilens säkerhetsbrister är riktigt farligt. Idag är bilen väldigt komplex om man jämför med för bara 20 år sedan. Förr påverkades motorn av gaspedalen via en stålvajer. Idag kommunicerar gaspedalen med en dator.