Interiör bilratt med Volvos emblem i mittenEn sammanslagning av kinesiska Geely och Volvo skulle innebära flera fördelar för bolagen. Bland annat kan man skapa teknologiska och finansiella synergier. Foto: Roman Vyshnikov/Shutterstock.com

Bilnyheter

Volvo Cars och kinesiska Geely Automobile diskuterar en sammanslagning av de båda bolagen. Målet är att det ska vara klart till årsskiftet och att bolaget sedan ska noteras på börsen i Stockholm och Hongkong, skriver SvD Näringsliv.

Geely Holding är huvudägare i både Geely Auto och Volvo Cars. Geely Auto är sedan tidigare börsnoterat i Hongkong. Volvo Cars försvann däremot från börsen 1999 när Ford köpte bolaget. Men nu ser det ut som att Volvo Cars återigen kan bli en aktie på börsen när kinesiska Geely Holding och Volvo Cars slår ihop de båda bolagen.

Arbetsgrupp ska ta fram förslag för samgående

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ska tillsammans med en arbetsgrupp ta fram villkoren för ett samgående av Volvo Cars och Geely. Därefter ska förslaget presenteras för bolagens styrelser.
Enligt Stefan Elfström strävar man efter en börsnotering i Stockholm, men i dagsläget finns det ingen tidsplan för det. Tanken är att det nya bolaget som bildas i och med sammanslagningen ska kunna vara noterat både i Stockholm och Hongkong.

Nya bolaget ska skapa fler fördelar

Intentionen är att skapa samordningsfördelar mellan Geely och Volvo Cars. För att skapa en möjlighet med fortsatt tillväxt i de båda bolagen är huvudsyftet att skapa finansiella och teknologiska synergier.
Enligt Stefan Elfström handlar det för Volvo Cars främst om att fortsätta fokusera på uppkopplingen, elektrifieringen och självkörande bilar. Samtidigt ska man kunna möta det växande behovet när det gäller investeringar som finns i bilindustrin.
Volvo och Geely har betonat att man kommer att behålla varje varumärkes identitet. I gruppen ingår förutom Geely och Volvo även Lynk & Co och Polestar. Genom att det sammanslagna bolaget noteras både i Stockholm och Hongkong vill bolagen få möjlighet att utnyttja kapitalmarknaderna där.

Svårt att se konsekvenserna för Volvo i Sverige

Handelsbankens fordonsanalytiker, Hampus Engellau, säger att det är svårt att förutse konsekvenserna för de svenska delarna av Volvo om bolagen slås ihop. Hans uppfattning är att man genom en sammanslagning vill skapa ett nytt paraplybolag som har fyra olika varumärken, precis som Volkswagen har med deras olika varumärken.
Enligt Stefan Elfström kommer huvudkontoret för Volvo Cars ligga kvar i Torslanda, och antalet anställda kommer inte att påverkas av sammanslagningen av de båda bolagen.