Laddstolpar på rad där flera elbilar står och laddarFordonsskatten på fossilbilar höjs. På flera vanliga familjebilar kan fordonsskatten öka med dubbelt så mycket eller mer. Foto: Sopotnicki/Shutterstock.com

Privatekonomi Regleringar

I år höjs fordonsskatten. Om du köper en ny bil som går på diesel eller bensin kan du räkna med en mycket högre fordonsskatt än tidigare, skriver SvD Näringsliv.

Från första januari höjs den svenska fordonsskatten på bilar som går på bensin eller diesel. Fordonsskatten baseras på den nya körcykeln WLTP, som gäller i hela EU, och inte längre på den lite mildare NEDC-körcykeln.
Skillnaden är att den nya körcykeln bygger på verklig körning och inte på de tester man tidigare genomförde i laboratoriemiljö. I och med detta kan konsumenterna verkligen lita på biltillverkarnas uppgifter om utsläpp och bränsleförbrukning.

Ny körcykel ger mer realistiska utsläppssiffror

Med den nya körcykeln väntas bränsleförbrukningen öka med cirka 15 till 30 procent i genomsnitt. Utsläppssiffrorna som nu mäts med den nya körcykeln kommer att ge utslag direkt när det gäller fordonsskatten.
Brytgränsen för personbilar ligger på 95 gram utsläppt koldioxid per kilometer. Om bilen släpper ut mer höjs fordonsskatten. För laddhybrider har man ökat gränsen från 60 gram koldioxidutsläpp per kilometer till 70 gram. Det betyder att laddhybrider kommer att få en bonus.
För flera vanliga bilmodeller kan fordonsskatten fördubblas eller öka ännu mer. Om du vill ha koll på den nya fordonsskatten kan du till exempel använda Transportstyrelsens app.

Hur du använder bilen avgör vilken bil du väljer

Förändringarna har lett till att försäljningen har blivit mer behovsanpassad än tidigare, enligt Björn Brodin, försäljningschef för företag på bilkedjan Bilia i region Stockholm. De kunder som han i dag möter ställer många frågor och vill ha mer hjälp när de ska köpa en ny bil.
Avgörande när man ska köpa ny bil är vad man kommer att använda fordonet till. Om det handlar om en laddbar bil bör man fundera kring möjligheterna att ladda bilen både hemma och på jobbet. Man måste också ha koll på hur långt man kommer på en laddning.

Dyrare för privatpersoner med laddhybrider

Enligt Björn Brodin är det viktigt att veta hur långt man kör varje dag och hur mycket du använder bilen när det är dags att välja bil. För en anställd kan det till exempel löna sig att köpa en förmånsbeskattad laddhybrid som tjänstebil eftersom det ger ett lägre förmånsvärde än en diesel eller bensindriven bil som berörs av den nya fordonsskatten. Det är dessutom en av anledningarna till att det blir allt vanligare att anställda väljer laddhybrider som tjänstebilar.
För en privatperson kan det bli mycket dyrare att köpa en laddhybrid. Man får vara beredd på att det kan bli upp emot 100 000 kronor dyrare att köpa en hybridbil i stället för en bil som går på diesel eller bensin.