Kriget i Ukraina gör att halvledarbristen förlängs. Detta skapar flaskhalsar och leveransförseningar för nya fordon. Foto: merrymuuu/Shutterstock.com
BilnyheterPå grund av kriget i Ukraina kommer den svenska fordonsbranschen få det tufft, skriver SvD Näringsliv. Mobility Sweden prognostiserar att färre nya bilar kommer registreras i år. Detta kan göra att priserna för konsumenter ökar.
Årets prognos för hur många nya personbilar som skulle köpas i år var tidigare 325 000. Nu har Mobility Sweden sänkt prognosen till 310 000. De sänkte även prognosen för lätta lastbilar från 44 000 till 40 000 fordon.
Enligt Mobility Swedens vd Mattias Bergman var det svårt att göra den här prognosen. Det beror på att osäkerheten är så hög med tanke på kriget i Ukraina och nya corona-utbrott i Asien.
Fortsatt brist på halvledare
Efterfrågan på nya bilar är god, men av olika anledningar är det problem med flaskhalsar och långa leveranstider.
En anledning är halvledarbristen som fortsätter vara ett faktum. Mobility Sweden trodde att bristen skulle lätta under senare hälften av året. Men de globala leveranskedjorna påverkas av kriget i Ukraina. Därför kommer det troligtvis vara brist på halvledare under hela 2022.
Kriget har även skapat brister på andra material och komponenter. Några exempel är nickel, silver och neon som vi köper mycket från Ryssland. Och från Ukraina köper vi till exempel mycket kablage.
Priset på komponenter ökar
På grund av bristerna blir komponenterna dyrare. Dessutom påverkas produktionen av inflation och högre transportkostnader. På vissa ställen har man tvingats dra ner på produktionskapaciteten eller stänga fabriker helt och hållet.
– Konsekvenserna blir mindre utbud, längre leveranstider och högre priser, säger Mattias Bergman.
Detta kan även leda till att priset på bilarna höjs. Kostnaderna har ökat så mycket för producenterna att man kan behöva föra ut det till konsumenterna.