Volvoskylt mot blå himmel.Volvos lastbils- och busstillverkning har fått ett rejält lyft under årets första kvartal. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstuck.com

Bilnyheter

Antalet ordrar hos lastbils- och busstillverkaren AB Volvo ökade rejält under årets första kvartal, enligt en artikel i SvD Näringsliv. Även vinsten och omsättningen har gått upp. Något som ger smolk i glädjebägaren är dock flera ersättningskrav för en priskartell som AB Volvo deltog i mellan 1997 och 2011.

Vd:n Martin Lundstedt presenterade i går, onsdag, resultatet för AB Volvos första kvartal. Överlag ser det väldigt positivt ut.

Högre vinst och omsättning

Rapporten visar att vinsten under kvartalet blev 16,8 miljarder. Samma period förra året låg den på 9 miljarder, så det är sannerligen ett stort lyft. Även omsättningen och marginalen har ökat rejält.

Martin Lundstedt kommenterar att bolaget hade högre kostnader under tredje och fjärde kvartalet i fjol, på grund av att många produkter skulle levereras till kunder. Men läget har nu stabiliserats.

Även värdet på Volvos aktier har ökat. Sedan årsskiftet har aktien gått upp 16 procent.

Rekordhög leverans och produktion

Bolaget har också haft ovanligt hög leverans- och produktionsnivå under första kvartalet. Enligt de själva beror det till stor del på ett uppdämt behov hos kunderna att ersätta åldrande flottor.

Orderingången låg på 60 040 lastbilar, vilket kan jämföras med samma period 2022, då orderingången var 45 594. Leveransvolymen var i år 61 531 lastbilar, medan den låg på 55 588 föregående år.

Det är dock fortfarande långa väntetider om man beställer en Volvolastbil i dag. Enligt Martin Lundstedt kan man få vänta tre till fyra kvartal i stället för tre till fyra månader, som det är i normala fall.

3 000 ersättningskrav på grund av priskartell

I rapporten kan man också läsa om de ersättningskrav som fortsätter droppa in med anledning av en olaglig priskartell mellan 1997 och 2011. I dagsläget har Volvo fått in 3 000 krav i över 20 länder, men det kan komma fler krav. Bolaget förväntar sig att tvisterna kommer pågå under många år.

Volvo har inte gjort någon uppskattning av vad man förväntar sig för kostnader på grund av stämningarna. De menar att detta inte har haft någon effekt på marknaden.