Forskare ska studera om förarlösa bilar gör oss åksjuka och hur bilarna kan utvecklas för att förhindra problemet. Foto: metamorworks/Shutterstock.com
BilnyheterEn kritik mot förarlösa fordon är att passagerna kommer att bli åksjuka i högre grad om de inte själva sitter bakom ratten. Detta ska nu studeras och förhoppningen är att man ska komma fram till lösningar som minskar problemet. Det skriver Di. Lyckas man inte med det äventyras löftet om att människor ska få tillbaka förlorad tid med förarlösa fordon.
Arbetet med förarlösa bilar går framåt och inom inte alltför många år kan det vara en verklighet. Genom att inte själva behöva vara förare ska vi människor kunna syssla med annat under färden. Det kan handla om att jobba, läsa en bok eller titta på tv. Något som dock har lyfts fram är att åksjukan kommer att öka om man bara blir passagerare. Det här vet många biltillverkare om, men det finns inte någon lösning på problemet.
Det här ska nu studeras för att vi ska få en bild av hur illa åksjukan blir i förarlösa fordon.
Ett femtiotal personer ska studeras i syfte att identifiera och kvantifiera åksjukan
I studien ska ett femtiotal testpersoner få köras runt på en bana som ska återspegla verkligheten. Detta i syfte att identifiera och kvantifiera åksjukan. Testpersonerna kommer att få ha på sig mätutrustning för att kontrollerar svettningar, hjärtslag och temperatur. Dessutom ska man studera huvudets rörelser och position under färden.
I studien ska man även jämföra skillnaden mellan att titta ut genom fönstret, likt när man kör bilen, med att titta ned i en dator eller surfplatta.
Löftet om att människor får tillbaka sin tid äventyras
Ett löfte med förarlösa fordon är att människor ska få tillbaka en del av sin tid som går förlorad bakom ratten. Om åksjukeproblemet är för stort äventyras dock det löftet.
Förhoppningsvis ska studien ge tillräckligt med kunskaper för att utveckla bilarna på ett sådant sätt att passagerarna inte blir åksjuka även när de stirrar ned i en surfplatta och gör något annat. Det handlar både om hur bilen gasar och bromsar men även om hur kupén är utformad vad gäller säten och fönster.