Coronaviruset ställer till det i bilindustrin

Publicerad: 12 mars, 2020 Produktionslinje med bilar i en fabrik.

Coronaviruset skapar förseningar i bilindustrin. Var tredje underleverantör har drabbats av störningar i produktionen. Foto: Rainer Plendl/Shutterstock.com

Coronaviruset ställer till det i bilindustrin. Enligt en enkätundersökning från intresseorganisationen Fordonskomponentgruppen har en tredjedel av bilindustrins underleverantörer drabbats av störningar i produktionen, skriver SvD Näringsliv.

Coronaviruset har skapat störningar i bilindustrin. Var tredje svensk underleverantör uppger att deras produktion har drabbats av störningar till följd av coronaviruset. Scania, som är en gigant i fordonsvärlden, har dock tonat ner riskerna.

Enligt en enkät från Intresseorganisationen Fordonskomponentgruppen (FKG) har deras medlemmar som är verksamma eller är beroende av andra som är verksamma i Kina påverkats av viruset. Medlemmarna i FKG är främst underleverantörer inom fordonsindustrin.

Störningar i produktionen drabbar var tredje företag

En tredjedel av de 69 företag som svarade på enkäten upplevde att de saknar viktiga komponenter i produktionen eller att de kommer att drabbas av störningar inom de kommande tre veckorna.

Enligt Fredrik Sidahl, vd på FKG, måste företagen försöka lösa bristen på de komponenter som de saknar på ett annat sätt. Annars kommer de inte att kunna fortsätta hålla igång produktionen.

Under tiden som spridningen av coronaviruset i Kina har minskat har den ökat i Europa så farorna är ännu inte över.

Stor del av produktionen ligger i Italien

Enligt Fredrik Sidahl är norra Italien ett orosmoment när det gäller bilindustrin eftersom en stor del av produktionen ligger där och både leverantörer och kunder har drabbats hårt. Framför allt har transportsystemet drabbats hårt eftersom det är begränsat på grund av alla kontroller som måste genomföras.

Enligt enkäten svarade cirka 20 procent att de inte har några problem. Men hälften meddelade att de har störningar i produktionen eller att de kommer att få störningar i produktionen. Hos Volvo eller Scania syns än så länge inga störningar.

I tillverkningsindustrin är det vardagsmat att hantera störningar. Enligt Scanias presstalesperson Hans-Åke Danielsson agerade Scania direkt när de fick information om att den kinesiska industrin gått ner. Då såg man till att samarbeta med direktleverantörer och underleverantörer för att försäkra sig om att allt rullade på.

Högre fraktpriser på grund av containrar som sitter fast i Kina

Däremot finns ett omvänt problem för de exportföretag i Sverige som bedriver export till Kina, vilket är bristen på containrar. Virusutbrottet har lett till att flera containrar sitter fast i Kina eftersom kinesiska fabriker har tvingats stänga. Enligt Fredrik Sidahl bidrar det till högre fraktpriser på hemmamarknaden.

Att frakta varor har blivit mycket dyrare och fraktkostnaden för en stor leverantör har gått upp tre till fyra gånger det normala priset. Det har gjort att det är väldigt dyrt att skeppa iväg en artikel.

Sverige har under de senaste åren legat i framkant när det gäller att hålla ner arbetskraftskostnaderna. En större automatisk produktion har gjort att företagen kan ha färre anställda i fabrikerna. Enligt Fredrik Sidahl bör industrin därför överväga att lägga produktionen närmare.