Bilens uppkoppling är sårbar

Publicerad: 10 juni, 2019 Datahackare sitter i förarstolen i en bil och hackar bilen genom sin laptop

Bilens konstanta uppkoppling till internet gör det lättare för hackare att ta sig in i bilens datorsystem. Foto: Daniel Jedzura/&Shutterstock.com

Oavsett om du vill eller inte är din bil uppkopplad till internet. Konstant uppkoppling kan göra att hackare skulle kunna ta sig in i bilens system och ta över hela bilen och styra den på distans skriver Dagens Nyheter.

Under de senaste åren har biltillverkarnas erbjudanden kring uppkoppling av bilen blivit mer omfattande. Datorer i fordonet samlar in information vilket bearbetas för att ge stöd till föraren på olika sätt. Det kan handla om förarassistanshjälp om du är på väg att köra in i fordonet framför eller automatisk hjälp i olyckssituationer.

Billigare försäkring med hjälp av bilens datorer

För att få billigare försäkring kan du förbinda dig till att köra varsamt och lagligt. Något som kan gå att ställa in i bilens system och som övervakas och dokumenteras av bilens datorer. Egentligen finns det inga begränsningar när det gäller möjligheterna. Det finns flera innovativa företag som utvecklar appar för olika fordonsrelaterade tjänster som kunderna kan köpa direkt från leverantören eller via bilhandlaren.

Det här är en parallell utveckling till allt annat som konsumenter erbjuds när det gäller tjänster och varor som behöver datastöd. Enligt Pontus Johansson som är professor vid institutionen för nätverks- och systemteknik på Kungliga tekniska högskolan är det inga konstigheter, men han vill varna för sårbarheten i de digitala styrsystemen som bilarna har. Det ökar möjligheterna för hackare att ta sig in.

Han redogör för hur bilarna genom tillverkarna kopplas upp mot internet och hur man låter bilarna helt och hållet bli styrda av datorer som är uppkopplade mot internet.

Separerade nätverk gör det lättare att hacka bilen

I Pontus Johnsons egen bil som är en Volvo från 2012 finns det en liten mobil som tar emot datasignaler från Volvo genom ett simkort. Systemet är utformat att det inte ska kunna gå att styra funktioner som broms och motor genom appen. Men att tuta går bra.

Säkerhetsaspekten blir allt viktigare när flera funktioner i bilen blir kontrollerade digitalt. Det löser biltillverkarna genom att segmentera bilens datanätverk så att de separeras.

Nätverken måste kunna kommunicera med varandra

Eftersom nätverken måste kunna kommunicera med varandra går det inte att separera dem helt från varandra. Om de skulle separeras helt skulle föraren inte kunna få information om exempelvis motorns varvtal. Motorns varvtal avläses av en liten dator som är placerad vid motorn på det säkra nätverket. När varvtalet presenteras för föraren visas det i instrumentpanelen vars dator sitter placerad på det osäkra nätverket.

David Lindgren, som är ansvarig för produktsäkerhet på mjukvaruföretaget Zenuity som arbetar med Volvos uppkopplingssystem Volvo on Call, håller med Pontus Johnson när det gäller cybersäkerheten men att det finns lösningar för det.

Mjukvaruutvecklarnas uppgift är att lösa säkerhetsproblemen

Enligt David Lindgren innehåller dagens bilar vanligtvis fler än tio olika databoxar som består av elektroniska kontrollenheter för funktioner som till exempel krockkuddar, låsningsfria bromsar, växellåda och motor. I framtiden kommer troligen hanteringen av bilens alla funktioner att kunna styras genom en enhet, vilket gör det möjligt att separera bilens alla nätverk.

Ansvaret ligger enligt David Lindgren främst hos mjukvaruutvecklare vars uppgift är att lösa säkerhetsproblem. Vidare har Pontus Johnson konstaterat att det inte finns någon dokumentation som bevisar att hackare har lyckats ta över ett fordon.

Amerikanska forskare har lyckats hacka bilens datorsystem

Dock finns det amerikanska forskare i cybersäkerhet som i ett test med en Jeep Cherokee har lyckats ta sig in i bilens datorsystem.

Efter att de arbetat med att knäcka koderna under ett helt år lyckades de till slut i juli 2015 att ta sig in i bilens datorsystem via infotainmentsystemet. Därefter kunde de ta över Jeep-suven på distans. Jeepen som kördes av en journalist beskrev situationen i en artikel i datamagasinet Wired, där han beskriver känslan som om han vore en försökskanin bakom en ratt.

I testet tog forskarna till en början över luftkonditioneringen och därefter gasreglaget genom en bärbar dator som fanns placerad 16 kilometer från Jeepen. Efter det tog forskarna över kontrollen av bilens styrning och bromsar vilket till slut ledde till att bilen hamnade i diket. Dock utan skador på journalisten som skräckslagen befann sig i bilen.